Joo niitä sähköantenneja on kahdenlaisia, toimivia ja rikkinäisiä.
Sieltä koneistosta menee hammastettu ohut muovispiraali rikki, varsinkin kunnon pakkasilla jos antenni on lisäksi jäätynyt. Siitä riippuen, mikä teleskooppi eniten takkuaa, niin sen kohdalla muovihammastus antaa periksi ja voi siis pysähtyä muuhunkin kohtaan kuin ylä- tai ala-asentoon. Riittävän pitkään kun on ollut rikkinäisenä yhdessä asennossa, niin ei liiku enää mihinkään muuhun asentoon.
Toisen GF:n ostin käytettynä ja antenni oli jäänyt yhden teleskoopin verran ala-asennosta ylöspäin. Oli ollut luultavasti vuosia siinä asennossa, kun se viimeinen teleskooppi ei lähtenyt liikkumaan ruosteenirrotusaineilla. Otin antennin irti ja kokeilin avittaa avotulellakin, ei mitään vaikutusta...
Ensimmäisen GF:n ostin uutena ja silloin tällöin olen laittanut ohuelti aseöljyä antenniin, eikä ole ollut mitään ongelmia.
Kuten mx-6 kertoi, antennin ohjauselektroniikka toimii mankan herätteellä. Minua alkoi häiritsemään se, kun startatessa ja muulloinkin vastaavassa virta-avaimen kääntelyssä piiska meni ylösalas jatkuvasti. Rakensin mankan ja antennin väliin viivepiirin, että vasta puolen minuutin viiveellä antenni vaihtaa olomuotoaan. Ehtii sitten ajosta tullessa tarvittaessa antaa aseöljyä antennille, niin pysyy kunnossa.
Antennin irrotus ei ole mikään temppu verrattuna siihen, että vaihdat sen antennin muovispiraaleineen sinne boxiin. Se oli hiukan hankalampi rasti, mutta ei mahdoton sekään. Varovasti kun avaa, niin ei lennä kaikki osat silmille. Verhoiluahan joutuu purkamaan ja ottamaan mm. varoituskolmion kiinnikehihnat pois.
Luultavasti et löydä antennia muualta kuin marmorilta. Eiköhän nuo romuttamoiden antennit ole loppuunmyyty jo moneen kertaan.
Toimiihan se antenni niinkin, että vetää sen yläasentoon (jos siis vielä liikkuu). Ei kannata sitten koneelliseen pesuun yläasennossa viedä.