* * *

Päävalikko

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Elokuu 21, 2017, 01:48:13

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

käyttäjät
  • Käyttäjiä yhteensä: 7694
  • Viimeisin: Mazda 296
Stats
  • Viestejä yhteensä: 126113
  • Aiheita yhteensä: 13687
  • Kirjautuneena tänään: 10
  • Kirjautuneena koskaan: 192
  • (Elokuu 02, 2008, 00:31:42)
Paikalla olevat käyttäjät
Käyttäjät: 0
Vieraat: 11
Yhteensä: 11

Kirjoittaja Aihe: Kampiakselin hihnapyörän pultti katkesi  (Luettu 391 kertaa)

0 käyttäjät ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 626mies

  • Carol
  • *
  • Viestejä: 18
Kampiakselin hihnapyörän pultti katkesi
« : Elokuu 10, 2017, 22:00:28 »
Kesken ajon vm 2001 626 GF:n moottorista kuului pamaus ja se sammui. Yritin pari kertaa startata, mutta ei lähtenyt käyntiin. Auto tiensivuun ja pelti auki. Laturin ja ohjaustehostimen/ilmastoinnin hihnat näyttivät olevan vinksallaan. Kun irroitin hihnat, tipahti kampiakselin hihnapyörä maahan. Pultti on näemmä poikki.

Startatessa moottori pitää suht normaalia ääntä, mutta täristää hieman normaalia enemmän. Vaihde päällä auto liikkuu starttimoottorin voimin.

Osaako kukaan sanoa kuinka suuri remontti olisi tiedossa? Selviääkö vain vaihtamalla uuden pultin vai onkohan moottorissa isompaakin tuhoa? Osa hihnapyörän "hampaista" näyttäisi katkenneen (kts. viimeinen kuva). Haittaako menoa?

Tietämykseni moottorin sisuskaluista on varsin vähäistä, mutta työkalut pysyvät kyllä kädessä, joten voisihan tuota lähteä purkamaankin, jos siitä sitten jotain saisi selville.






Poissa mx-6

  • Mazdago Member
  • Cosmo
  • *
  • Viestejä: 759
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultti katkesi
« Vastaus #1 : Elokuu 10, 2017, 22:11:48 »
Suurin ongelmahan on saada katkenneen pultin pää pois kampiakselista, myös kampiakselin kiilaura on saattanut ottaa kipeää. Luutavimmin tarvitset minimissään uuden kiilan, uuden hihnapyörän ja uuden pultin.
Eikä varmaan käykkään kunnolla kun kampiakselin aseontotunnistus puuttuu kun hampaat mistä anturi tunnistaa kampiakselin asennon on tuossa siimapyörässä.

Poissa 626mies

  • Carol
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultti katkesi
« Vastaus #2 : Elokuu 10, 2017, 22:50:01 »
Sitä vähän pelkäsinkin. Ei varmaankaan ihan pihdeillä saa kierrettyä auki, jos siellä edes on jäljellä sellainen nysä, josta saisi otteen. Täytyy tutkailla huomenna.

Onko heittää mitään arviota remontin hinnasta? Pikaisen googlauksen perusteella uusi hihnapyörä (FSB811400) maksaa suomalaisissa verkkokaupoissa noin pari sataa ja eBayssa alkaen kahdesta kympistä. Pulttia ja kiilaa en löytänyt, mutta eivät maksane maltaita.

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta onko tuolla hihnapyörällä jotain muuta virkaa kuin pyörittää apulaitteita (kuten sanottua, tietämykseni moottoreista on vähäistä)? Moottorinhan kuitenkin pitäisi lähteä käyntiin ilman laturia, ohjaustehostinta yms? Mietin vaan, että olisiko moottori kuitenkin ottanut enemmän kipeää.

Poissa mx-6

  • Mazdago Member
  • Cosmo
  • *
  • Viestejä: 759
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultti katkesi
« Vastaus #3 : Elokuu 10, 2017, 22:56:01 »
Edelleen sun moottorinohjaus ei saa enää kampiakselin asentotietoa -> ei tiedä koneen pyörivän -> ei ruiskuta -> ei sytytä -> EI KÄY
Tuohan on samalla kampiakselin värinänvaimennin.
Voihan huonolla tuurilla olla että jakokin päässyt hyppäämään jos roinat syöneet itsensä jakohihnan suojakopasta lävitse jne.

Poissa 626GF2001

  • Mazdago Member
  • Cosmo
  • *
  • Viestejä: 667
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultti katkesi
« Vastaus #4 : Elokuu 10, 2017, 23:36:18 »
Kappas! Ainakin kuvasta päätellen pultti on ollut vähää vaille poikki jo pitkään!

Joo sen pultin irrotuksessa on ehjänäkin välillä tekemistä, kun siellä on luultavasti lukitettakin kierteissä ja suurella momentilla kiristetty. Kestääköhän nuo ulosporaussarjat moisia momentteja...

Kuvasta katsoen katkenneessa pultissa näkyy n. 6 kierrettä. Katsoin jostain vanhemmasta kuvasta ehjää GF:n pulttia ja laskin siinä olevan n.20 kierrettä. Sinne on siis jäänyt n. 14 kierteen mitalta katkennutta pulttia. Jos katkennutta pulttia on yhtään näkyvissä, niin yksi vaihtoehto on hitsata siihen hieman ohuempaa pulttia jatkeeksi ja yrittää kiertää sillä ulos.

Otahan sen rissapyörän takaa vielä se pienempi hammaspyörä pois ja katso onko pultin katkennutta osaa yhtään "ulkona". Katso samalla onko se lukituskiila ehjä/tallessa ja miltä ura näyttää. Se kiila on pienen hammaspyörän sisäkehällä. Jos saat siitä kuvan, se voisi kertoa enemmän.

Siitä rissapyörästä kuuluukin puuttua yksi hammas, ei useampia. Kun ajoitusmerkki on kohdallaan, niin se puuttuva hammas on suunnilleen rissapyörän alaosassa.
626 2.0 HB Touring -00/käyttöönotettu -01 (GF Facelift)
626 2.0 HB Exclusive Plus -01 (GF Facelift)
EX 626 2.0 HB GLX -86 (GC Facelift, 430tkm/15v)

Poissa 626mies

  • Carol
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultti katkesi
« Vastaus #5 : Elokuu 11, 2017, 19:39:13 »
Kuvasta katsoen katkenneessa pultissa näkyy n. 6 kierrettä. Katsoin jostain vanhemmasta kuvasta ehjää GF:n pulttia ja laskin siinä olevan n.20 kierrettä. Sinne on siis jäänyt n. 14 kierteen mitalta katkennutta pulttia. Jos katkennutta pulttia on yhtään näkyvissä, niin yksi vaihtoehto on hitsata siihen hieman ohuempaa pulttia jatkeeksi ja yrittää kiertää sillä ulos.

Otahan sen rissapyörän takaa vielä se pienempi hammaspyörä pois ja katso onko pultin katkennutta osaa yhtään "ulkona". Katso samalla onko se lukituskiila ehjä/tallessa ja miltä ura näyttää. Se kiila on pienen hammaspyörän sisäkehällä. Jos saat siitä kuvan, se voisi kertoa enemmän.


Siis tarkoitatko pienemmällä hammaspyörällä tätä? Sen irroittamista en kyllä lähtenyt yrittämään.


Pulttia ei ole yhtään näkyvissä, syvällä on. :( Muuten näyttää omaan silmään ihan siistiltä.

Tällainen pellinpala siinä oli edessä suojana.


Siitä rissapyörästä kuuluukin puuttua yksi hammas, ei useampia. Kun ajoitusmerkki on kohdallaan, niin se puuttuva hammas on suunnilleen rissapyörän alaosassa.
Eipä siitä tarkemmin katsottuna puutukaan kuin se yksi ja sen vieressä oli toinen vääntynyt. Sain sen jotenkuten suoristettua, mutta on se vähän kärsineen näköinen.


Täytyy yrittää saada auto pajalle ensi viikolla.

Poissa 626GF2001

  • Mazdago Member
  • Cosmo
  • *
  • Viestejä: 667
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultti katkesi
« Vastaus #6 : Elokuu 11, 2017, 22:47:44 »
Moottoria varovasti pyörittämällä voi tarkistaa, onko jako edelleen kohdallaan. Tosin venttiilikoppa pitää ensin irrottaa, että näkee ajoitusmerkit myös nokka-akselin pyöristä.

Juuri tuota hammaspyörää tarkoitin ja olet oikeassa, ei kannata yrittääkään irti, koska siellähän on jakohihna yhä paikoillaan. Ja jos olet viemässä autoa pajalle, niin siellähän se sitten puretaan. Hammaspyörä on tuolla kuvassakin näkyvällä kiilalla kiinni. Sillä, josta mx-6 jo aiemmin mainitsi. Se on ehjänäkin aika tiukka sovitus, mutta kiila lähtee vetämällä pois (ainakin sitten kun jakohihna on irti). Sen jälkeen se pieni hammaspyöräkin irtoaa kevyesti ulospäin akselia pitkin vetämällä. Paitsi, jos se on saanut kipeää.

Toivotaan että pultin jämä lähtee suosiolla pois, ettei tarvitse vaihtaa uutta kampiakselia :o

Onko muuten tietoa, missä katkennut pultti on viimeksi kiinnitetty ja varsinkin, mihin momenttiin? Eli missä jakohihnan vaihto on tehty viimeksi?
Voi toki olla saanut kipeää jo aiemminkin, mutta todennäköisimmin vasta siinä viimeisessä kiristyksessä.
626 2.0 HB Touring -00/käyttöönotettu -01 (GF Facelift)
626 2.0 HB Exclusive Plus -01 (GF Facelift)
EX 626 2.0 HB GLX -86 (GC Facelift, 430tkm/15v)

Poissa 626mies

  • Carol
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultti katkesi
« Vastaus #7 : Elokuu 11, 2017, 23:47:07 »
Kiitoksia näistä tiedoista. Toivottavasti tosiaan lähtee suosiolla pois eikä ole muita vaurioita. Hirvesti tuohon ei nimittäin tee mieli enää investoida, kun ruostekin alkaa vaivata aika lailla.

Jakohihna on vaihdettu edellisen omistajan mukaan marraskuussa 2011 (90 tkm kohdalla, nyt mittarissa 155 tkm). Paikasta saati momentista ei tietoa.

 

Viimeisimmät