* * *

Päävalikko

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Elokuu 21, 2017, 01:50:45

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus

käyttäjät
  • Käyttäjiä yhteensä: 7694
  • Viimeisin: Mazda 296
Stats
  • Viestejä yhteensä: 126113
  • Aiheita yhteensä: 13687
  • Kirjautuneena tänään: 10
  • Kirjautuneena koskaan: 192
  • (Elokuu 02, 2008, 00:31:42)
Paikalla olevat käyttäjät
Käyttäjät: 0
Vieraat: 10
Yhteensä: 10

Kirjoittaja Aihe: 626GF 1998 abs koodit  (Luettu 705 kertaa)

0 käyttäjät ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa webbi

  • Carol
  • *
  • Viestejä: 8
  • Olen juuri rekisteröitynyt ja en ole ehtinyt vielä muuttaa tätä tekstiä
626GF 1998 abs koodit
« : Heinäkuu 20, 2017, 17:56:47 »
ABS-koodien luku jännitemittarilla DLC-liittimen nastan FBS ja akun plusnavan väliltä, Miten tulkitsen mikä anturi vai pahempaa?

Vaihdettiin tänään vas. taka-anturi, mutta valo edeleen palaa. Mittasin ohmit, näytti nollaa, vai valitsinko väärän anturin.

Jostain syystä en saa ODBII mittaria toimimaan adapterin kanssa.

Poissa mx-6

  • Mazdago Member
  • Cosmo
  • *
  • Viestejä: 759
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 626GF 1998 abs koodit
« Vastaus #1 : Heinäkuu 20, 2017, 21:37:33 »
Ei taida -98 mallisessa OBD testeri vielä toimia?

Poissa webbi

  • Carol
  • *
  • Viestejä: 8
  • Olen juuri rekisteröitynyt ja en ole ehtinyt vielä muuttaa tätä tekstiä
Vs: 626GF 1998 abs koodit
« Vastaus #2 : Heinäkuu 26, 2017, 14:41:51 »
Sain ODB mittarin toimimaan kun yhdistelin liittimiä .... adapterista puuttui BUS+ ja BUS-

Ei näyttänyt mitään ABS virhekoodeja. Yleismittarilla kun mittaan akun ja liittimen välistä, niin mittari kyllä antaa lukemia, muta en päässyt selvyyten mitä se välkytteli, hidas hämäläinen.

Yritin hyppyjohdoilla yhdistää yhden anturin molemmin puolin liittimeen sekä edessä että takana, mutta en saanut valoa sammumaan enkä selvyyteen onko kyseessä anturivika ja mikä anturi, saksasta/baltiasta kun anturit maksaa pari kymppiä, niin ei osat, mutta työ, kun oma kunto ei nyt anna tehdä, niin korjaamolla vanhalle autolle hintaa jos kaikki vaihtaa.

Nyt sain kitkuteltua ABS-yksikön liittimen, oli hieman tiukassa. Pääsenkö sitä kautta mitenkään testaamaan ja etsimään abs-vikaa?

Poissa webbi

  • Carol
  • *
  • Viestejä: 8
  • Olen juuri rekisteröitynyt ja en ole ehtinyt vielä muuttaa tätä tekstiä
Vs: 626GF 1998 abs koodit
« Vastaus #3 : Heinäkuu 30, 2017, 20:15:20 »
Mitenkä järkevintä toimia jos epäilys maadotusongelmista, yhdessä tai parissa anturissa ... Sen verran yritin mitaalailla yleismittarilla, että maadoitusongelmia ainakin.

Poissa 626GF2001

  • Mazdago Member
  • Cosmo
  • *
  • Viestejä: 667
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 626GF 1998 abs koodit
« Vastaus #4 : Heinäkuu 30, 2017, 21:55:36 »
Ei taida -98 mallisessa OBD testeri vielä toimia?
Kyllä OBD-testeri tuossakin toimii, jos tietää mistä mitata ja millä protokollalla. Ainakin bensamalleissa, dieselmalleista ei ole kokemusta.
626 2.0 HB Touring -00/käyttöönotettu -01 (GF Facelift)
626 2.0 HB Exclusive Plus -01 (GF Facelift)
EX 626 2.0 HB GLX -86 (GC Facelift, 430tkm/15v)

Poissa 626GF2001

  • Mazdago Member
  • Cosmo
  • *
  • Viestejä: 667
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 626GF 1998 abs koodit
« Vastaus #5 : Heinäkuu 30, 2017, 22:02:42 »
Sain ODB mittarin toimimaan kun yhdistelin liittimiä .... adapterista puuttui BUS+ ja BUS-

Ei näyttänyt mitään ABS virhekoodeja. Yleismittarilla kun mittaan akun ja liittimen välistä, niin mittari kyllä antaa lukemia, muta en päässyt selvyyten mitä se välkytteli, hidas hämäläinen.

Yritin hyppyjohdoilla yhdistää yhden anturin molemmin puolin liittimeen sekä edessä että takana, mutta en saanut valoa sammumaan enkä selvyyteen onko kyseessä anturivika ja mikä anturi, saksasta/baltiasta kun anturit maksaa pari kymppiä, niin ei osat, mutta työ, kun oma kunto ei nyt anna tehdä, niin korjaamolla vanhalle autolle hintaa jos kaikki vaihtaa.

Nyt sain kitkuteltua ABS-yksikön liittimen, oli hieman tiukassa. Pääsenkö sitä kautta mitenkään testaamaan ja etsimään abs-vikaa?
Mistä keksit nuo BUS-nastat?
Tuskin täältä, koska tuo anturin mittaus on myös selostettu täällä ja sitähän kyselit edelleen:
http://www.mazdago.net/index.php?topic=18869.msg114405

Tuolla on vastaukset moniin muihinkin kysymyksiisi.
Oikea lyhenne on OBD.

Halvimmilla lukijoilla ei pääse ABS-yksikköön käsiksi. Silloin käytetään konehuoneen DLC-pistoketta ja sieltä tiettyjä nastoja, ei siis varsinaisia OBDII-nastoja. Koska en tiedä käytetyn testerin ominaisuuksia, niin suosittelen että käytät DLC-liitintä linkin ohjeiden mukaan.

Kun yhdistit yhden anturin kahteen ECUlle menevään liittimeen, otitko huomioon sen, että anturi ei ehkä jaksakaan syöttää samaan aikaan molempia tuloja? Eli kun kaksi tuloa kytketään rinnan yhdelle anturille, niin mitä tapahtuu impedanssille?
Lisäksi mistä tiesit, että ovatko tulot edes samassa potentiaalissa?
Kokeilemalla on hyvä mahdollisuus käräyttää jotain muutakin kuin ehkä jo rikki olevaa...

Voi ne anturien resistanssit mitata sieltä ABS-yksikön liittimeltäkin, mutta siellä on nastoja vieri vieressä ja niiden tahatonkin oikosulkeminen on aika todennäköistä ilman kunnollisia mittapäitä. Helpompaa on mitata anturien liittimiltä.


Ellet saa koodeja ulos noilla linkin ohjeilla, niin mittaa anturit (vastusalueella) yksitellen eli jokaisen pyöränopeusanturin liitin vuorollaan irti. Etupyörän anturit ovat iskaritornien kyljessä, pelkurin puoli on hyvin esillä. Takapyörien liittimien sijainnit on kerrottu linkin tekstissä kuin myös se, miten antureista mitataan resistanssi.

Auttaa paljon asiaa, kun lataat linkissä vinkatun workshop manuaalin.
626 2.0 HB Touring -00/käyttöönotettu -01 (GF Facelift)
626 2.0 HB Exclusive Plus -01 (GF Facelift)
EX 626 2.0 HB GLX -86 (GC Facelift, 430tkm/15v)

Poissa 626GF2001

  • Mazdago Member
  • Cosmo
  • *
  • Viestejä: 667
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 626GF 1998 abs koodit
« Vastaus #6 : Heinäkuu 30, 2017, 22:16:56 »
Mitenkä järkevintä toimia jos epäilys maadotusongelmista, yhdessä tai parissa anturissa ... Sen verran yritin mitaalailla yleismittarilla, että maadoitusongelmia ainakin.
Mistä päättelit, että anturin toinen johto olisi maadoitettu, kun sitä ei valmistajan kytkentäkaaviokaan paljasta?
On se toki mahdollista, mutta moni moka johtuu oletuksesta, joka savun noustua paljastuu vääräksi.

Pyöränopeusanturi antaa sinimuotoista jännitettä auton liikkuessa. Olen joskus avannut tuollaisen rikkoutuneen GF:n sensorin ja magneettihan siellä oli köytetty kelaksi runsaaseen emalilankaan eli sieltä tulee sekä positiivista että negatiivista jännitettä ulos. Siniaaltogeneraattorillahan tuota anturia voisi simuloida, mutta kyllä ECU on täysin tyytyväinen anturiin, jonka tilalle on laitettu n. 1,5kOhmin vastus, mutta vain niin kauan kuin auto ei liiku...

626 2.0 HB Touring -00/käyttöönotettu -01 (GF Facelift)
626 2.0 HB Exclusive Plus -01 (GF Facelift)
EX 626 2.0 HB GLX -86 (GC Facelift, 430tkm/15v)

Poissa webbi

  • Carol
  • *
  • Viestejä: 8
  • Olen juuri rekisteröitynyt ja en ole ehtinyt vielä muuttaa tätä tekstiä
Vs: 626GF 1998 abs koodit
« Vastaus #7 : Heinäkuu 31, 2017, 11:31:25 »
Tein tietokoneen liittimistä sopivat pistokkeet, jotka laitoin sinne liittimeen ja mittasin sitten toisesta päästä. Latasin manuaalin ja sen ohjeiden mukaan mittasin maadoitukset  maa - liitin, ääretön toimii ... oli ongelmia maadoituksen kanssa.

Yleismittarilla yritin lukea vikailmoitukset, sen verran sekaava tulosta digitaalimittarin näyttö antoi (hankala erottaa pitkä ja lyhyt) ja useampi virheilmoitus (6-8), että täyttä varmuutta en saanut, mutta näytti oikea etu ja  vasen taka, sinne juuri on vaihdettu anturi.

Näytti koko linjan virheilmoituksina etuanturista hydrauliikkayksikköön, jos tulkitsin oikein ...



Poissa 626GF2001

  • Mazdago Member
  • Cosmo
  • *
  • Viestejä: 667
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 626GF 1998 abs koodit
« Vastaus #8 : Heinäkuu 31, 2017, 14:14:31 »
Tein tietokoneen liittimistä sopivat pistokkeet, jotka laitoin sinne liittimeen ja mittasin sitten toisesta päästä. Latasin manuaalin ja sen ohjeiden mukaan mittasin maadoitukset  maa - liitin, ääretön toimii ... oli ongelmia maadoituksen kanssa.

Yleismittarilla yritin lukea vikailmoitukset, sen verran sekaava tulosta digitaalimittarin näyttö antoi (hankala erottaa pitkä ja lyhyt) ja useampi virheilmoitus (6-8), että täyttä varmuutta en saanut, mutta näytti oikea etu ja  vasen taka, sinne juuri on vaihdettu anturi.

Näytti koko linjan virheilmoituksina etuanturista hydrauliikkayksikköön, jos tulkitsin oikein ...

Mistä liittimestä mittasit, DLC, anturin liitin, ABS-yksikön liitin, joku muu,... ?


Hanki se ledi etuvastuksen kera, niin pystyt tulkitsemaan ne koodit helpommin. Myös analogisella jännitemittarilla on helpompi tulkita koodit kuin digitaalisella.
Ja ennen kuin jatkat, niin kaikkien tehtyjen kokeilukytkentöjen vuoksi, nollaa ennen koodien uutta lukua ABS-vikakoodit. Nollausohje on sekä siellä manuaalissa että antamassani linkissä.

Tässä ei kerrota sisältääkö etuvastuksen, mutta ainakin tämä ledi on tarkoitettu 12 voltille: Bilhelveten tuote 43046.
626 2.0 HB Touring -00/käyttöönotettu -01 (GF Facelift)
626 2.0 HB Exclusive Plus -01 (GF Facelift)
EX 626 2.0 HB GLX -86 (GC Facelift, 430tkm/15v)

Poissa webbi

  • Carol
  • *
  • Viestejä: 8
  • Olen juuri rekisteröitynyt ja en ole ehtinyt vielä muuttaa tätä tekstiä
Vs: 626GF 1998 abs koodit
« Vastaus #9 : Elokuu 01, 2017, 07:09:05 »

Mistä liittimestä mittasit, DLC, anturin liitin, ABS-yksikön liitin, joku muu,... ?


Anturit ja maadotuksen mittasin sekä anturin liittimestä ABS-yksikön liittimistä.

Valitettavasti ajoaika loppui, käytetty jo lisäkuukausi uusintakatsatusajan lisäksi. ABSseja lukuunottamatta teknisesti oli kunnossa. Pellit oli hirveän näköiset, mutta se ei olisi opetuskäytössä haitanut.

Talvella ostaessani myyjä kovasti hehkutti että pitkä ajoaika ja katsastettu hemikuussa, olihan opetuspolkimille jatkoaikaa katsastettu, mutta ei vuosikatsastusta ... Hittoon tämä uusi sähköinen varmennesysteemi, vanhassa näki rekisteriotteesta onko katsastettu vai ei.

No auto lähti paaliin ja tilalle hommasin Mazda 6 2,0  vm.2004, no se on ainakin katsastettu toukokuussa, saa nähdä mitä siinä sitten ilmenee ;)


Poissa 626GF2001

  • Mazdago Member
  • Cosmo
  • *
  • Viestejä: 667
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 626GF 1998 abs koodit
« Vastaus #10 : Elokuu 01, 2017, 11:51:41 »
No jos anturin liittimestä mittasit liitin irrotettuna ja jompikumpi anturinpuoleisista johdoista oli maissa, niin sitten oli todellakin maadoitusongelma: niistä kun ei saa kumpikaan olla maadoittuneena!

Vanhemmassa GF-mallissa ABS-yksikkö on huonommin suunniteltu, kun siitä lähtee liitin ylöspäin. Niinpä esim. moottorinpesussa vesi menee pinnien läpivienneistä elektroniikkaboxiin ja tekee tehtävänsä. Tuo on yksi vaihtoehto, jos jakeli anteliaasti vikakoodeja. No se jäi nyt varmistamatta, ei selviä enää sieltä paalista. Nyt eikun lukemaan kutosen tyyppivioista, mitä on odotettavissa.
626 2.0 HB Touring -00/käyttöönotettu -01 (GF Facelift)
626 2.0 HB Exclusive Plus -01 (GF Facelift)
EX 626 2.0 HB GLX -86 (GC Facelift, 430tkm/15v)

Poissa webbi

  • Carol
  • *
  • Viestejä: 8
  • Olen juuri rekisteröitynyt ja en ole ehtinyt vielä muuttaa tätä tekstiä
Vs: 626GF 1998 abs koodit
« Vastaus #11 : Elokuu 04, 2017, 15:02:30 »
No jos anturin liittimestä mittasit liitin irrotettuna ja jompikumpi anturinpuoleisista johdoista oli maissa, niin sitten oli todellakin maadoitusongelma: niistä kun ei saa kumpikaan olla maadoittuneena!


Siis tarkennetaan, anturinvastukset mittasin sekä anturin liittimestä että boxin liittimestä. Maadoitukset mittasin boxin liittimestä. Vikailmoitukset videoin ja siitä laskin niitä virheilmoituksia, useampi oli anturivikojen lisäksi antoi boxivikoja, lähinnä tuli mieleeni kuinka paljon maadoitus sotki muita. Oliko jotenkin oikea etu ja vasen takapyörä samassa piirissä?

Poissa 626GF2001

  • Mazdago Member
  • Cosmo
  • *
  • Viestejä: 667
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 626GF 1998 abs koodit
« Vastaus #12 : Elokuu 05, 2017, 14:57:00 »
Boxin liittimestä varmaan kuuluukin löytyä maadoitettuja nastoja, mutta anturien liittimistä ei. Jos antureiden vastukset olivat kuitenkin oikeassa haarukassa liittimet irrotettuna, niin tuskin oli vika niissä. Ja oli tosiaan hyvä ajatus mitata lisäksi myös boxin liittimestä, jos olisi vaikka ollut katkoksia boxin liittimen ja anturin liittimen välillä.

Jos boxin liittimestä on mennyt ajan mittaan vettä sisään, niin saattaa antaa ihan mitä vaan vikoja.

Huomioithan, että vikakoodit "tulostuvat" peräkkäin siten, että viimeisen koodin tultua alkaa pian toistaa samaa litaniaa uudelleen?
Eli yksikin vika saattaa näyttää monelta, jos on vaikeuksia lukea niitä varmuudella oikein.

Ledi on aika ehdoton apu koodien luvussa, tai edes analoginen mittari. Itselläni on digimittari, ja vaikka sen laittaisi automaatin sijasta kiinteälle mittausalueelle, niin sittenkin on vaikeuksia lukea luotettavasti. Digimittarissani on lisäksi myös analoginen palkki lcd-näytössä ja siitä pystyy melko luotettavasti tulkitsemaan tuloksen. Omassani ABS-viat siis näkyvät suoraan mittaristosta, mutta noita muita DLC-liittimestä tarkistettavia vikoja varten olen kolvaillut ledin etuvastuksen kera. Ja myös jostain tietokoneliittimestä minäkin ne nastat siihen otin. Nykyään löytyy muutakin DLC-liittimeen sopivaa, esim. ODB-liittimen uros- ja naaraspinnejäkin saa erikseen komponenttikaupoista. Mazda 17P -adapteri on myös yksi vaihtoehto.

Ristikkäiset kulmat eivät ole anturien kannalta samassa piirissä, ainoastaan nestesäiliöt niissä ovat yhteiset.
626 2.0 HB Touring -00/käyttöönotettu -01 (GF Facelift)
626 2.0 HB Exclusive Plus -01 (GF Facelift)
EX 626 2.0 HB GLX -86 (GC Facelift, 430tkm/15v)

 

Viimeisimmät